rys. Kazimierz Nowak, fot. Anna Chalecka

piątek, 17 maja 2013

Krzywe Koło 7, czyli sezamie otwórz się !

Moje śledztwo dotyczące Krochmalnej 30 odbywało się dzisiaj w Archiwum Miasta Stołecznego Warszawy. Okazało się ono istną jaskinią ze skarbami ;-). Natrafiłam na mikrofilmy zawierające karty pacjentów przebywających w szpitalu na Czystem na przełomie 1939 i 40r. (Obecnie Szpital wolski na Kasprzaka, wtedy Dworska 17). Szpital z założenia był dla Starozakonnych więc i wśród pacjentów dosyć charakterystyczne nazwiska. Wszyscy tam wymienieni chorowali na tyfus. Musiałam dobrze skupiać wyrok, by nie przeoczyć ewentualnego mieszkańca "trzydziestki". I okazało się, że znalazłam ich aż dwóch - a raczej dwie:
Rozenbaum Frajda - Krochmalna 30/14
Kopyto Gitla - Krochmalna 30


Moja lista lokatorów robi się coraz dłuższa. Niestety księgi meldunkowe tej kamienicy nie zachowały się i stąd te dziwne poszukiwania w przeróżnych spisach.
Także w archiwum miałam przyjemność powertować książki telefoniczne z różnych lat od 1920 do 1941 roku. I dzięki nim także rozszerzyłam swoją wiedzę. Prześledziłam znanego mi już Hermana N zajmującego się produkcją pudełek aptekarskich. Wnioski są następujące. Swój interes na Krochmalnej 30 prowadził już w 1920 roku. Poznajemy jego imię - Natan !!! Był chyba dość nowoczesnym przedsiębiorcą skoro można było skontaktować się z nim telefonicznie. Trzeba było tylko sprawdzać czy numer aktualny, bo zmieniał się cztery razy ;-)



 






















2 komentarze:

  1. Czasami ręczne notatki na marginesach dokumentów biura odbudowy stolicy coś mówią (czasami nie) może warto zajrzeć http://szukajwarchiwach.pl/72/25/0#tabZespol Można jeszcze sprawdzić, czy budynek przypadkiem nie znajduje się na liście zainteresowań archiwum na floriańskiej. Powodzenia!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za zainteresowanie i cenne rady ;-)Będę szukać !!!

    OdpowiedzUsuń